Tuesday, 14 October 2014



3 TIP MAGNET FACEBOOK




Rasanya majoriti kita dalam dunia ni berbisness secara ONLINE kan ..?? So, kat sini nak kongsi tip2 untuk magnet FB. Semoga bermanfaat.



Tip 1


Ayat sentap



mesti ada:

- tajuk/gambar sentap
- sedikit huraian (jangan panjang lebar, ayat bersahaja)
- pm saya

Ayat provokasi. Petik suiz.
TAJUK iklan kita mesti power. Mengikut kajian, audiens akan tengok tajuk dulu baru isi.


Contoh:


 Wanita gemuk berisiko kena cerai. Ini pernah baca dalam surat khabar

"AWAS! ISTERI GEMUK BAKAL DIMADUKAN!"

"LELAKI BOROI BERISIKO MATI PUCUK"

" ISTERI KUAT MEMBEBEL BERPOTENSI PENDEK UMUR" - Boleh digunakan untuk promote B complex (untuk elak stress)

Perut terlalu buncit?? Jom buat liposuction. Tapi macam takut. Jom cegah sebelum terlambat. Pm saya segera.

Gemuk? mok mok? Doreamon?

Terasa kot bila kawan2 gelak2 panggil nama gitu. muka senyum je, tapi dalam hati hadoiii...  Saya tahu penyelesaian nya. Sila Pm saya


Jika kita buat ayat, "isteri gemuk bakal dimadukan", tetiba dapat komen, "saya kurus pun dah kena madu".

Jawab: Maybe Cik Puan pm saya untuk set kebahagian rumah tangga? Kami ada cik puan alfalfa yang marvelous.


Tidak perlu ayat panjang lebar. Jika nak soft selling, tidak perlu letak gambar produk. Jika hard selling, gambar produk boleh digunakan.


Boleh juga gunakan elemen takut pada gambar.


Tip 2


Cerminkan kesibukan bisnes



Update segala aktiviti kita di dalam FB. Ada 5 bentuk yang mencerminkan kesibukan bisnes kita.


1) Kongsi kisah uruskan pelanggan



  • Bagitahu kita sibuk nak COD barang. Ambil gambar dan cerita apa yang di order. Dapat je order, terus bagitau kat FB. 
  • Pelbagaikan status di FB

Contoh:







2) Cerita strategi pemasaran



Strategi pemasaran ini sebenarnya secara tidak langsung memberi peluang kepada pesaing untuk meniru sebenarnya. Tapi, ilmu Allah Maha Luas. Yang penting customer nampak kita ni ada kesungguhan.


Contoh:




3) Aktiviti lawatan ke lokasi



 Tiap kali pergi beli barang di branch atau pinnacles, ambil gambar dan share di FB. Cerita juga suasana di branch (layanan, masa, kepantasan service di kaunter tu).


Contoh:




4) Ceritakan pengalaman anda di program yang dihadiri




Share dimana saja program/bengkel nutrisi/NC yang berkaitan dengan shaklee di FB yang kita hadiri. Ini menjadi bukti bahawasanya kita ni SID yang berilmu.

Contoh:





5) Pengurusan penghantaran produk


Bila hantar barang, bergambarlah di pos laju, screenshot order shaklee dan sms customer. Pastikan segala identiti customer disorokkan supaya hak privasinya terpelihara.

Snap gambar order barang shaklee online. Pastiksn tiada sebarang harga yang ditunjukkan. Ini menampakkan kita serius berniaga.


Contoh:




Tip 3


Testemoni diri sendiri dan customer yang berjaya dengan produk Shaklee




Kumpul Testimoni dengan kita sebagai duta bagi membuktikan keberkesanan produk shaklee. Biasanya testimoni yang paling orang tertarik nak baca. Share di FB, selagi kita tidak tag orang dan selagi kita niat untuk kongsi kebaikan shaklee dengan orang lain, In Shaa Allah, Allah akan melorongkan jalan.


Contoh:





Secara tidak sedar, sebenarnya tip-tip diatas kita buat semuanya cuma selalunya tidak dikongsikan kepada umum. Mungkin terlalu tertumpu kepada produk lalu terlupa nak berkongsi mengenai NC, COD, bengkel nutrisi dan sebagainya. Mungkin kita patut sertakan perasaan kita dalam status2 di FB.

Semoga tip2 diatas menjadi panduan berguna kepada yang baru belajar dan menjadi peringatan yang berkesan kepada yang sudah tahu tapi tak buat. Semua terletak di tangan kita, antara mahu atau tidak..




Mahu bersama kami di Qudwah Hasanah?





Hubungi saya

SID Shaklee Anda

Siti
SMS/Whatsapp: 019 326 6798
sitia941@gmail.com

No comments:

Post a Comment